Nieuws

Huis kopen? Houd dan vooraf rekening met extra kosten.

Een huis kopen kost veel geld en dan komen er ook nog allerlei extra kosten bij kijken. Zorg vooraf dat je voldoende inzicht hebt in al die extra kosten, zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Om je hierbij te helpen hebben wij een overzicht gemaakt:

 

Eenmalige Kosten:

Notaris kosten
De notaris berekent kosten voor het opmaken van de eigendomsakte en de hypotheekakte. Bij een koopsom en hypotheek van € 250.000 liggen de notariskosten meestal rond de € 1000 voor beide aktes samen.

Kosten koper
De overdrachtsbelasting (2 % van de koopsom) en de notaris- en kadasterkosten voor de eigendomsakte vormen samen de ‘kosten koper’ (k.k.).

Advies- en bemiddelingskosten
De hypotheekadviseur berekent kosten voor advies en bemiddeling. Deze kosten betaal je via een adviesnota. De hypotheekadviseur vraagt hiervoor een vast bedrag, of een uurvergoeding.

Aanvraag van NHG 
De aanvraagkosten voor Nationale Hypotheek Garantie zijn 0,9 % van het hypotheekbedrag. Daar staat een rentevoordeel tegenover. Hierdoor verdien je deze kosten snel terug.

Kosten bankgarantie
De verkoper heeft recht op een waarborg van 10 % van de totale koopsom. In plaats van deze op een derdenrekening te storten bij de notaris, kun je de hypotheekadviseur ook een bankgarantie laten regelen. De kosten van een bankgarantie zijn meestal 1 % van het bedrag waarvoor de bank garant staat.

Rente en kosten overbruggingskrediet
Als je wilt verhuizen en je hebt daarvoor het geld nodig dat vrijkomt uit de verkoop van je huidige (nog niet verkochte) woning, kun je een Overbruggingskrediet afsluiten. Deze wordt afgelost, zodra je je woning hebt verkocht. De rente die je betaalt over een overbruggingskrediet is fiscaal aftrekbaar, zolang het is afgesloten voor je eigen woning.

Taxatie
Om zeker te weten dat het huis voldoende waard is als onderpand, moet je de woning laten taxeren door een onafhankelijke partij. Dat kost al gauw een paar honderd euro.

Makelaarskosten 
De makelaarskosten voor een aankoopopdracht zijn meestal lager dan voor een verkoopopdracht. Een makelaar heeft bij een aankoopopdracht doorgaans minder werk. Je kunt over de prijs onderhandelen.

Bouwtechnische keuring
Koop je een bestaand huis? Dan kun je ervoor kiezen om een bouwkundige keuring uitvoeren. Dat kost een paar honderd euro, maar het geeft je enige zekerheid over de staat van de woning. De uitkomsten van de bouwkundige keuring kun je gebruiken tijdens de onderhandelingen.

 

Vaste lasten:

Hypotheek en aflossing
De bruto hypotheeklasten bestaan uit rente, aflossing en premie. Deze lasten mogen niet te hoog zijn vergeleken met je inkomen. Het Nibud heeft een handig stappenplan waarmee je jouw geldzaken op een rij kunt zetten.

Servicekosten
Ga je een appartement kopen, dan krijg je naast de hypotheek te maken met servicekosten. Bij eenvoudige woningen gaat het meestal om enkele tientjes aan servicekosten per maand, maar bij duurdere appartementen liggen deze lasten vaak ver boven de honderd euro. Wat er precies in de servicekosten is opgenomen verschilt per VvE. Hiervoor bestaan geen wettelijke richtlijnen. Vraag dit dus altijd goed na.

Woonverzekeringen
Als huiseigenaar moet je goede woonverzekeringen hebben. Denk aan: Inboedelverzekering, Opstalverzekering, Woonlastenverzekering en Aansprakelijkheidsverzekering. Daarnaast zijn de overlijdensrisicoverzekering en de kapitaalverzekering meestal gekoppeld aan de hypotheek.

Belastingen en heffingen
Verschillende belastingen en heffingen zijn gebaseerd op de WOZ-waarde van de woning, zoals: Eigenwoningforfait (inkomstenbelasting), Gemeentelijke belastingen (onroerendezaakbelasting (ozb) en rioolheffing) en Waterschapsbelastingen (watersysteemheffing gebouwd).

Gas, water en elektra
De tarieven van de energieleverancier kunnen behoorlijk verschillen. Een verhuizing is misschien wel het ideale moment om over te stappen van energieleverancier. Dat kan zomaar een paar honderd euro per jaar schelen.

Aftrekbare kosten
Sommige kosten zijn fiscaal aftrekbaar, namelijk: de kosten voor het afsluiten van een lening voor de aankoop, verbouwing of het onderhoud van de woning, maar ook betaalde rente over leningen voor de aankoop, verbouwing of het onderhoud van de woning zijn onder voorwaarden aftrekbaar.